Strona główna |
Rada Redakcyjna |
Redakcja |
Prenumerata |
Info dla autorów |
Konferencje |
Partnerzy
![]() |
|
ISSN 1509-1945
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() wyszukiwanie artykułów![]() |
Hygeia Public Health 2010, 45(2): 206-212pl
![]() Opinie nauczycieli wychowania fizycznego względem propozycji ustanowienia ich głównymi edukatorami zdrowotnymi w szkołachHanna Wiśniewska-Śliwińska, Jerzy T. Marcinkowski, Sławomir A. Wiśniewski Zakład Higieny Katedry Medycyny Społecznej Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu Streszczenie Wstęp. Zupełnie nowym rozwiązaniem edukacyjnym dotyczącym edukacji zdrowotnej, zaproponowanym przez MEN, jest umieszczenie modułu "edukacja zdrowotna" w podstawie programowej wychowania fizycznego. Dlatego zrozumiałym jest, że odejście od realizacji edukacji zdrowotnej w ramach dotychczasowej tzw. "ścieżki międzyprzedmiotowej" rodzi wiele pytań i zastrzeżeń wśród nauczycieli wychowania fizycznego. Cele pracy. Poznanie opinii nauczycieli wychowania fizycznego odnośnie: 1. nowej podstawy programowej, 2. możliwości zniwelowania braków: wsparcia ze strony dyrekcji szkół, zaplecza dydaktycznego, współpracy pomiędzy nauczycielami, 3. zmiany koncepcji kształcenia przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego i dokształcania aktywnych zawodowo nauczycieli. Materiał i metoda. Badania przeprowadzono w okresie marzec-kwiecień 2010 r. i objęto nimi 151 nauczycieli wychowania fizycznego pracujących w różnych typach szkół na terenie woj. śląskiego. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, przy użyciu anonimowego kwestionariusza ankiety składającego się z 20 pytań. Wyniki. Stwierdzono następujące zależności: 1. nauczyciele, którzy dość nisko oceniają swoje przygotowanie do prowadzenia zajęć o tematyce zdrowotnej jednocześnie wybierają jak najkrótsze formy dokształcania - krótkie kursy, czasami wręcz w miejscu pracy; 2. im większa grupa uczniów, tym mniej metod nauczania stosowanych przez nauczyciela w trakcie zajęć; 3. im dłuższy staż pracy nauczyciela, tym krótszą formę dokształcania/doskonalenia bierze pod uwagę; 4. im starszy nauczyciel, tym rzadziej bierze pod uwagę nowsze metody nauczania czy sporządzania zapisów z zajęć; 5. nauczyciele nie posiadają uprawnień do wykonywania zajęć instruktora ratownictwa. Podsumowanie i wnioski. Pilnie należy dostosować programy realizowane obecnie przez uczelnie wyższe, kształcące przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego, do zadań wynikających z nowej podstawy programowej. Wskazane jest zapewnienie nauczycielom możliwości ukończenia kursu czy szkolenia z zakresu ratownictwa. Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna, wychowanie fizyczne, nauczyciel wychowania fizycznego |