Strona główna  |  Rada Redakcyjna  |  Redakcja  |  Prenumerata  |  Info dla autorów  |  Konferencje  |  Partnerzy
  
ISSN 1509-1945






wyszukiwanie artykułów







 
Hygeia Public Health 2016, 51(2): 171-178pl

Ocena wiedzy młodzieży akademickiej na temat boreliozy i innych chorób odkleszczowych

Anna Kowalczyk 1/, Ewelina Kozłowska 2/, Anna Pacian 3/, Hanna Skórzyńska 3/

1/ Studenckie Koło Naukowe przy Katedrze Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
2/ Samodzielna Pracownia Epidemiologii, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie
3/ Katedra Zdrowia Publicznego, Wydział Nauk o Zdrowiu, Uniwersytet Medyczny w Lublinie

Streszczenie
Wprowadzenie. Ixodes ricinus - najpopularniejszy gatunek kleszczy w Polsce. Stanowi wektor i rezerwuar licznych patogenów chorobotwórczych, stwarzając tym samym zagrożenie epidemiologiczne nie tylko dla ludzi, ale i zwierząt domowych, hodowlanych i wolno żyjących. Edukacja zdrowotna jest najtańszą i często najskuteczniejszą formą profilaktyki chorób odkleszczowych, dlatego też powinna się odbywać już na etapie przygotowania zawodowego.
Cel. Ocena poziomu wiedzy na temat boreliozy i innych chorób odkleszczowych wśród studentów Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie.
Materiały i metody. Badanie - sondaż diagnostyczny przeprowadzono w okresie od maja do czerwca 2014 r. wśród 184 studentów 15 kierunków Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie. Narzędzie stanowił kwestionariusz ankiety własnego autorstwa. Uzyskane wyniki badań poddano analizie statystycznej nieparametrycznym testem statystycznym χ² Pearsona.
Wyniki. Ponad 60% studentów prezentowało niski poziom wiedzy, m.in. studenci kierunku turystyka i rekreacja (średnia liczba punktów 5,41 na 14 możliwych do zdobycia), kierunku rolnictwo (5,45/14) i kierunku ogrodnictwo (5,71/14). Nie stwierdzono istotnych zależności między poziomem wiedzy a wiekiem, występowaniem choroby odkleszczowej w rodzinie, aktywnością zawodową studentów oraz poziomem studiów.
Wnioski. Poziom wiedzy badanej grupy studentów w zakresie boreliozy i innych chorób odkleszczowych jest niewystarczający. Na kierunkach przyrodniczych program nauczania powinien zawierać więcej godzin na temat chorób przenoszonych przez kleszcze oraz sposobów zapobiegania im.

Słowa kluczowe:  wiedza, młodzież, borelioza, choroby odkleszczowe