Strona główna | Rada Redakcyjna | Redakcja | Prenumerata | Info dla autorów | Konferencje | Partnerzy | |
ISSN 1509-1945
wyszukiwanie artykułów |
Hygeia Public Health 2017, 52(3): 241-248pl
Czytelność tekstów na stronach NFZ i MZ - analiza statystyczna oraz porównanie z popularnymi serwisami zdrowotnymiEdyta Charzyńska Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach Streszczenie Wprowadzenie. Internet stanowi dziś jedno z głównych źródeł wiedzy na temat zdrowia, wpływając na decyzje i zachowania pacjentów. Cel. Nadrzędnym celem badania była ocena czytelności tekstów skierowanych do pacjentów przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) i Ministerstwo Zdrowia (MZ). Dodatkowo, teksty te zostały porównane pod względem trudności z tekstami publikowanymi w popularnych serwisach zdrowotnych. Wskazano również najłatwiejsze i najtrudniejsze tematy tekstów dotyczących zdrowia. Materiały i metody. Za pomocą aplikacji Jasnopis przebadano 200 tekstów ze stron NFZ i MZ oraz 616 tekstów z popularnych serwisów zdrowotnych. Wyniki. Większość (85,5%) tekstów internetowych skierowanych do pacjentów na stronach NFZ i MZ należała do 5, 6 lub 7 klasy trudności, co oznacza, że były one odpowiednie przede wszystkim dla osób dobrze wykształconych. Teksty opublikowane w popularnych serwisach zdrowotnych były nieco łatwiejsze - przeciętnie czytelnik potrzebuje wykształcenia średniego, by zrozumieć teksty z tego źródła. Najwyższy poziom trudności odnotowano dla tekstów dotyczących świadczeń i usług zdrowotnych, podczas gdy najniższy stwierdzono dla tekstów psychologicznych. Wnioski. Rezultaty wskazują na potrzebę uproszczenia tekstów skierowanych do pacjentów przez publiczną służbę zdrowia w Polsce. Słowa kluczowe: trudność tekstu, czytelność, prosty język, zdrowie, Internet |